portretfoto's & profielfoto's

Cartier-Bresson vs. Mapplethorpe

Cartier-Bresson vs. Mapplethorpe

Cartier-Bresson vs. Mapplethorpe, want een groter verschil tussen fotografen is er bijna niet. Het afgelopen weekend heb ik een rondje Rotterdam gedaan en de tentoonstellingen ‘Robert Mapplethorpe, een perfectionist’ in de Kunsthal en ‘Europa. What else’ met o.a. Henrie Cartier-Bresson in het Nederlands Fotomuseum bezocht. Twee totaal verschillende tentoonstellingen van twee totaal verschillende fotografen. Allebei de fotografen hebben een kunstopleiding gedaan. Allebei de fotocamera gekozen als het middel om hun verhaal te kunnen vertellen. Maar wat een verschil tussen deze twee fotografen. Zowel Cartier-Bresson als Mapplethorpe waren perfectionisten. Dat uitte zich bij de één in het wachten op het goede moment voor de foto en voor de ander in het tot in de puntjes regisseren van het gewenste beeld.

Cartier-Bresson

Van Cartier-Bresson had ik al eerder tentoonstellingen gezien. Zijn werk is journalistiek en documentair, hoewel hij ook de nodige beroemdheden heeft geportretteerd en films heeft geregisseerd. Daarnaast is Cartier-Bresson één van de oprichters van het iconische fotopersbureau Magnum. Voor Cartier-Bresson ging fotograferen vooral om de herkenning van wat een goede foto wordt. Het beslissende moment waarop het visuele hoogtepunt samenvalt met het dramatische. Bijna als een succesvol roofdier dat iedere keer precies het goede moment afwacht waarop het achter zijn prooi aan kan gaan. Dat terwijl veel van zijn foto’s juist bijna vertedering oproepen.

Cartier-Bresson expositie Lucca

Mapplethorpe

Het werk van Mapplethorpe kende ik vooral van de documentaire die tot 5 mei op Uitzending Gemist is te zien. Als rode draad door zijn werk lopen fragiele stillevens van bloemen en – het contrast kan niet groter – homo erotiek/sm. Sommige foto’s lijken een momentopname maar hij liet niets aan het toeval over. Technisch is alles perfect en uitgedacht. Zijn werk kenmerkt is door gedrevenheid naar esthetische perfectie. Het werk van de in 1989 aan aids overleden Mapplethorpe bracht de nodige controverse. Tentoonstellingen werden afgelast, museumdirecteuren voor de rechter gedaagd en senatoren die zich er op nationaal niveau druk over maakten. Dat krijgt niet iedere kunstenaar voor elkaar.

Mapplethorpe expositie Kunsthal

Voor de tentoonstelling van Mapplethorpe heb je nog even maar voor die van Cartier-Bresson moet je opschieten en uiterlijk 7 mei naar het Nederlands Fotomuseum gaan. Natuurlijk wandel je dan over de Erasmusbrug van het ene museum naar het andere:

Erasmusbrug Rotterdam

Twitter